zondag 5 januari 2014

Correct Standaardnederlands


Ik kreeg de opdracht om een blog te schrijven, maar dat gaat niet altijd zo gemakkelijk. Soms heb ik wat moeilijkheden gehad bij sommige woorden. Ik twijfelde soms of het correct Nederlands was.
Ik heb dan ook altijd het juiste antwoord opgezocht.
De woorden waar ik aan twijfelde waren: nerveus of zenuwachtig, pvc, zekerder, bezeren en hogeschool.
 
- Ik wist niet zeker of ik nerveus of zenuwachtig moest gebruiken. Ik zocht het op, op de site van Van Dale, daar zag ik dat nerveus en zenuwachtig dezelfde betekenis hebben.
 
- Ik twijfelde bij de afkorting pvc, ik dacht dat het in drukletters werd geschreven. Op de site ‘Woordenlijst  Nederlandse taal’ vond ik hoe pvc werd geschreven, in kleine letters.
 
- Ik wist niet zeker of bezeren correct Nederlands is. Ik zocht het op, op de site ‘Woordenlijst Nederlandse taal’ http://woordenlijst.org/zoek/?q=bezeren&w=w
 
- Ik heb me ooit eens laten vertellen dat hogeschool met een hoofdletter wordt geschreven, ook dit zocht ik op, op de site ‘Woordenlijst Nederlandse taal’ en daar vond ik dat hogeschool zonder hoofdletter wordt geschreven.
 
- Ik wou het woord zekerder in een blogbericht verwerken. Ik vond het woord terug ook op de site ‘Woordenlijst Nederlandse taal’.
 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten