maandag 1 december 2014

Watergewenning

Voor het vak beweging kreeg ik de opdracht om drie lessen watergewenning te volgen bij kleuters. Ik vond dit een leuke opdracht want zo kon ik eens zien hoe het er in het echt aan toe gaat. Ik wist niet dat watergewenning bestond voor dat ik de opdracht kreeg. Ik vind het goed dat kleuters dit kunnen volgen. Zo leren ze spelenderwijs met water in contact te komen. En ze zetten ook de eerste stappen in de richting om te leren zwemmen. Ze leren nog niet de techniek om te zwemmen maar ze leren wel hoe ze zichzelf kunnen redden in het water. Ze leren watertrappelen, drijven, rustig zijn in het water,... Dit leren ze op een speelse manier.   
De eerste les heb ik geobserveerd en ben ik nog niet mee in het zwembad geweest. De andere twee lessen ben ik wel in het zwembad gegaan met de kleuters. Ik mocht van de juf al meteen veel doen, dit vond ik heel tof. Ik mocht al enkele opdrachten aan de kleuters uitleggen. De kleuters deden goed mee. Er waren geen kinderen met watervrees. Sommige kleuters hadden wel soms schrik om van de rand van het zwembad in het water te springen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten